Hoofdmenu

REIS-EXPERT

reis expert header

Vervoer Filipijnen

Door: Ties Lagraauw    |    Reacties: 0

Bijgewerkt op 25 augustus, 2022

Zoals veel landen in Zuidoost-Azië is ook het vervoer Filipijnen niet bijzonder efficiënt. Bus- of treinreizen kunnen langer duren dan vooraf aangegeven en doordat iedereen gebruik maakt van het stukje asfalt wat er ligt kan je nog wel eens vertraging oplopen. Plan het reizen tussen bepaalde steden of highlights daarom ook ruim in!

Vervoer Filipijnen

Ondanks de 1.000 bewoonde eilanden is het in de Filipijnen heel makkelijk reizen. Er zijn ontelbaar veel mogelijkheden om je te verplaatsen op de Filipijnen. De meest voorkomende manieren van vervoer Filipijnen zijn echter de bus (wat voor toeristen het meest wordt aangeraden), binnenlandse vluchten, brommer en boot.

Bus Filipijnen

De bus wordt veruit het meest gebruikt binnen het vervoer Filipijnen, zowel door de locals als toeristen. Het netwerk is groot en de ritten (meestal) comfortabel. Daarnaast is het goedkoper dan reizen met de trein, taxi en vliegtuig. Daarnaast zijn er bij de meeste stopt lokale verkopers die diverse hapjes en drankjes verkopen. De meeste bussen stoppen om de drie of vier uur.

TIP ♥ – de busritten duren altijd langer dan gepland. Zo was onze busreis van Manilla naar Banaue normaal 9 uur maar duurde het 19 (!) uur.

De grotere bussen worden meestal ingezet op de langere ritten. Deze bussen worden beheerd door grotere busmaatschappijen en de bussen hebben vaak airco. In de meeste hotels of hostels kan je een kaartje boeken voor zo’n bus. Als dat niet het geval is kan je in de stad bij de reisbureaus ook een kaartje kopen.

In elke grote stad vindt je daarnaast een busstation waar je een kaartje kan kopen naar je volgende bestemming. Je hebt de luxe bussen maar ook de lokale bussen die vaak wat goedkoper zijn.

Prijzen

De bus is niet duur. Zo betaal je voor een ritje van Manilla naar Baguio maar 450 Peso, zo’n €8,50. Bussen stoppen wel vaak. Sommige busbedrijven adverteren met express bussen, maar ze stoppen bijna overal. Kijk voor bussen met een ‘derecho’ teken. Dat betekent ‘directe’ en deze maken meestal de minste stops.

Op de bus, achter de bus of in de bus maakt niet zo veel uit

Boot Filipijnen

Met ruim 7.000 eilanden is het geen overbodige luxe om veerboten in te zetten. Deze varen dan ook regelmatig tussen de eilanden van de Filipijnen. Net als met bussen zijn er ook boten in verschillende mate en klassen. Van grotere veerboten tot kleine bangka’s, een soort gemotoriseerde kano.

Bangka’s

De bangka’s zijn nog steeds belangrijk, vooral in de Visayas (waar er nauwelijks normale veerdienst varen). De bangka’s worden niet meer ingezet op de langere afstanden door de komst van low-budget vluchten. Niet alleen zijn vluchten sneller en en vaak goedkoper, ze zijn ook veiliger. Sterker nog, ondanks enkele verbeteringen in de afgelopen jaren komen er nog steeds ongelukken voor met ferry’s.

Zelfs in het droge seizoen is de oceaan verrassend wild. De kleinere bangkas zijn vaak slecht uitgerust, met weinig beschutting tegen golven. Veerboten van alle soorten en maten zijn vaak overvol. Voor reizen tussen de kleinere eilanden is de bangka nog steeds geschikt.

TIP ♥ – de tocht van Oslob (Cebu) naar Panglao met de bangka is een mooie route! Meer weten? Check ons blog ‘Route Filipijnen‘ voor meer info over onze reisroute door de Filipijnen!

Ferries

De grotere veerboten die de locals gebruiken zijn meestal het goedkoopst maar ook hier geldt; hoe voller hoe beter. Dit is niet bepaald veilig. Ferries worden vooral ingezet op de langere afstanden die voor de bangka’s niet te doen zijn. Je hebt ook speedboten die de afstand sneller afleggen maar wel wat duurder zijn.

De grotere ferries varen eigenlijk tussen alle grote eilanden in de Filipijnen. Belangrijke bedrijven zijn SuperFerry, Negros Navigation (voor Negros) en Supercat.

TIP ♥ – je kunt echter het beste kijken op BookaWay.

Prijzen

De boot is niet duur. Zo betaalde wij voor de oversteek van Cebu naar Bohol €15 per bangka. Voor Manila naar Cebu betaal je 750 Peso (€14) en voor Manila naar Mindanao slechts 1.150 Peso (€20). Tickets kunnen gekocht worden bij de pier.

Port Barton

De bangka’s worden vooral op kleinere eilanden gebruikt

Jeepney Filipijnen

Het vervoersmiddel in de Filipijnen is de jeepney. Een jeepney is een kleurrijke grote jeep/bus die door de Amerikanen zijn achtergelaten na de Tweede Wereldoorlog. In Manila, Cebu City, Davao en Baguio zie je ze overal. Het de ideale manier is om de Filipijnen echt te zien. Ze rijden zonder tijdsschema en het is gewoon in en uitstappen wanneer je wil.

Reizen in een jeepney is goedkoop en erg leuk. Het is een must bij het vervoer Filipijnen. Ze rijden regelmatig en je kan ze zeer eenvoudig langs de kant van de weg aanhouden. Reken er wel op dat ze de jeepney vol willen hebben voordat deze gaat rijden (er gaan zo’n 20 mensen in). En vol is echt vol. Mensen in het gangpad, op het dak, hangend aan de achterkant of bij jou op schoot is heel gebruikelijk. Hierdoor kan het gebeuren dat de jeepney die jij wil hebben pas een uur later gaat rijden dan gepand.

TIP ♥ – de route die de Jeepney af legt staat vaak op de zij- of achterkant van de Jeepney geschilderd.

Ze stoppen niet op vaste punten dus vaak staan mensen gewoon langs de kant van de weg te wachten totdat er een aan komt. Je steekt je hand om hoog en voila, de Jeepney stopt.

Prijzen

De Jeepney is extreem goedkoop. Ze beginnen al bij 7 Peso voor een ritje van een paar kilometer, oplopend tot 50 Peso voor twee of drie uur. In de steden kost een rit van een paar honderd meter ongeveer P7, oplopend tot P25 voor langere routes. Als je wil betalen geef je het geld aan de passagier naast je en zeg jebayad po (betalen aub).

Doordat Jeenpey vaak stoppen is de reistijd lang. Sommige kiezen dan voor een minibus. Deze zijn sneller gevuld en gaan dus sneller weg. Daarnaast maken ze minder tussenstops waardoor je sneller op je bestemming bent. Nadeel is wel dat het duurder is dan de jeepney.

De bekende, en gekleurde, Jeepneys

Brommer Filipijnen

Net als de rest van Azië wordt er ook in de Filipijnen veel met de brommer gedaan. Het is één van leukste manieren van vervoer Filipijnen. Vooral in de steden zelf en voor kleine afstanden is de brommer een leuk vervoersmiddel. Je ziet een hoop, kan overal op en afstappen en het is relatief goedkoop. Het is goede manier om veel van de regio te zien en de kleinere onbekende plekken te ontdekken.

TIP ♥ – officieel heb je een internationaal rijbewijs nodig. In de praktijk wordt hier echter nooit naar gevraagd. Hetzelfde geldt voor het dragen van een helm.

Prijzen

Op de meeste kleinere eilanden zoals Cebu, Bohol Camiguin en Siquijor zijn overal brommers te huren. Elke accommodatie heeft ze sowieso en anders is er altijd wel aan te komen. De prijzen variëren van 300 tot 500 Peso per dag, afhankelijk van de plek en de brommer.

Overal waar je komt rijden brommers

Tricycles

Een bekende manier van vervoer Filipijnen zijn de tricycles (habel-habel), een soort TukTuk’s met als verschil dat de chauffeur van de tricycles naast je zit en niet voor je. Het is de goedkoopste manier om van A naar B te komen en ook nog eens erg leuk! Eigenlijk lijkt het op een brommer met een grote zijspan. Net als met de bussen, minibussen en de jeepney geldt ook hier ‘hoe voller hoe beter’. Dat betekent dat mensen werkelijk overal plaatsnemen op de tricycles.

Ze rijden echt overal. Ze gaan en staan waar ze willen, wanneer ze willen en met een snelheid zo hoog als hun kleine motoren aan kunnen. Officieel mogen er 4 passagiers in. Twee aan de voorkant en twee aan de achterkant. Het is een ideale manier om korte afstanden sneller af te leggen. Bijvoorbeeld van de bushalte naar je accommodatie.

Prijzen

Tricycles zijn extreem goedkoop. Voor 7 Peso rijd je al een paar honderd meter. Veel tricycles rekenen een vast tarief per persoon voor reizen binnen een stad. Als je verder wil reizen moet onderhandelenover de prijs. Denk aan 25 Peso per 2 kilometer.

vervoer filipijnen

Binnenlandse vluchten Filipijnen

De snelste manier van vervoer Filipijnen is uiteraard het vliegtuig. In de Filipijnen kan je zeer makkelijk en voordelig binnenlandse vluchten regelen. Vanaf grote steden als Manilla en Cebu zijn er een hoop binnenlandse vluchten van meerdere aanbieders. Bekende en voordelige vliegmaatschappijen in de Cebu Pacific, ZestAir, Airphil Express en SEAIR terwijl Philippine Airlines wat duurdere vluchten biedt.

Vanuit de grote steden vlieg je makkelijk naar andere bekende bestemmingen in de Filipijnen. Als je van te voren boekt en niet al te grote afstanden vliegt kan je al een ticket scoren van een paar tientjes. Wij maken zelf graag gebruik van AisAsia die veel vluchten in heel Azië aanbied.

Auto / taxi Filipijnen

Een taxi is een dure manier van transport, zeker tussen steden in. In de stad zelf gaat het wel maar door de drukte doe je er vaak heel lang over. Als vervoer Filipijnen raden wij ook een brommer of tricycle aan in plaats van de taxi. Het reizen met een huurauto raden we niet aan. De wegen zijn in slechte staat (zeker n het regenseizoen) en daarnaast is het verkeer ontzettend chaotisch en dus gevaarlijk. Een ongeluk is zo veroorzaakt en dat is het laatste wat je wil op vakantie. In steden is het sowieso beter om met een brommer te vervoeren. Dit is sneller, makkelijker en veiliger. Brommers kan je huren.

Meer lezen over Filipijnen?

0 comments

  1. Teun Blanken

    De marktwering viert hoogtij in de Filipijnen. Er zijn legio bus ondernemingen die zelden bij een centraal busstation staan, Dus het is lastig om de bushalte van jou bestemming te vinden.

    1. Sjoerd - Reis Expert

      Hoi Teun,

      dank voor je reactie.
      Het openbaar vervoer werkt inderdaad niet zoals hier in Nederland. Maar met een beetje handen en voetenwerk moet je een heel eind komen.

      Groeten,
      Sjoerd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

NieuwsbriefN

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maximaal twee keer in de maand handig tips en weetjes.

Onze ReisO

Sjoerd en TiesWie had gedacht dat ons leven in 2009 zo drastisch zou veranderen. Het was 2009 toen wij voor het eerst een verre reis maakte. We zaten ‘vast’ in de sleur van het dagelijkse leven en waren op zoek naar nieuwe uitdagingen, een nieuw avontuur. We besloten onze baan op te zeggen om de reis van ons leven te maken…

Lees verder

BOEK NU