Japan is een enorm land en dus is het handig om je voor te bereiden op de verschillende mogelijkheden qua vervoer Japan. Japanner zijn gedisciplineerd, dat zie je overal terug in het dagelijkse leven en dus ook in het vervoer Japan. De vertraging van de trein bedroeg 36 seconden op jaarbasis, vertragingen door typhoons en ander natuurgeweld meegerekend! Dat is met elk vervoersmiddel zo. Metro’s rijden perfect op tijd, vliegtuigen hebben nagenoeg geen vertraging en bussen rijden altijd volgens schema. Waar je in andere landen in Azië nog wel eens strand halverwege je reis is dat in Japan ondenkbaar.

Vervoer Japan

Vervoer in Japan is waarschijnlijk hetgeen waar je je het  minst druk om hoeft te maken. Er zijn weinig andere landen waar het vervoer zo goed en efficiënt is als in Japan. Er zijn verschillende opties qua vervoer Japan. De trein is de meest gebruikte optie (de shinkansen), daarnaast heb je bussen, binnenlandse vluchten, taxi’s en uiteraard de metro. Hieronder een toelichting.

Trein Japan

De trein Japan is het meest gebruikte vervoersmiddel. Vooral tussen de grotere steden is er geen efficiënter vervoersmiddel dan de trein. Het netwerk is uitgebreid en de treinen rijden akelig op tijd. In 2009 maakte de Japan Railways (JR) bekend dat de gemiddelde vertraging op jaarbasis 36 seconde bedroeg. Ze beloofde het jaar daarop minder vertraging te hebben.

Er zijn in Japan verschillende treinen. De bekendste trein is natuurlijk de Shinkansen, ook wel bekend als de Bullet Train. Dit is de snelste trein ter wereld die 300 kilometer per uur haalt. Je hebt naast de shinkansen ook ‘normale’ treinen, intercity’s en nachttreinen.

TIP – losse tickets zijn prijzig, vooral voor de snelste treinen. Gelukkig zijn er veel kortingen en passen beschikbaar. Als je van plan bent veel met de trein te reizen zijn de verschillende Japan Rail Passes de beste deal. Verder heb je nog verschillende tour pakketten aangeboden door de Japan Travel Bureau Sunrise Tours.

Shinkansen

Het reizen met de Shinkansen of Bullet Train is een bezienswaardigheid op zich. Je merkt nauwelijks dat je een snelheid van 320 km/h bereikt. Ze zijn zo bizar punctueel – (twee seconden te laat op het platform en de trein is weg) dat je altijd op tijd op je bestemming bent. Er zijn 6 routes/sporen, waarvan de belangrijkste lijnen de Tōkaidō-SANYO lijn (Tokyo tot Nagoya, Kyoto, Osaka en Hiroshima, eindigend in Fukuoka) en de Tohoku lijn (de belangrijkste noordelijke route, Sendai – Shin-Aomori) zijn.

In de trein zijn er elektronische borden en gesproken berichten in het Engels die aangeven welke stations er aan komen. Ga op tijd naar de deur want je hebt maar een paar seconden de tijd om uit te stappen voordat de trein er weer vandoor gaat.

Andere treinen

Naast de Shinkansen, de snelste diensten zijn limited express (Tokkyu) treinen, die een beperkt aantal stops maken. Net als de Shinkansen, moet je betalen en zijn er aparte klassen en gereserveerde en niet-gereserveerde zitplaatsen. Minder bekend zijn de express (Kyuko) treinen, die alleen op de grotere stations stoppen.

De bovenstaande treinen vallen allen onder de Japan Rail (JR) diensten. Het treinsysteem zit behoorlijk ingewikkeld in elkaar want sommige sporen zijn door JR verkocht aan privebedrijven zodat je alsnog moet betalen voor een deel van het spoort. Gelukkig wijst zich dat vanzelf.

Sleeper trains

Sleeper trains zoals je die in Thailand veel ziet rijden hier veel minder. De belangrijkste routes zijn van Tokio en Osaka naar Aomori en Sapporo. Als je een Japan Rail Pass hebt en je wil een ligplaats voor de nacht, dan moet je de ligplaats alsnog betalen. Kosten voor een 4 tot 6 persoonscoupe zijn ¥6.000 tot ¥10,000 (€50 tot €80), afhankelijk van de klasse van de cabine. Een paar nachttreinen hebben verstelbare stoelen, welke JR pashouders kunnen gebruiken zonder het betalen van een toeslag. Reserveringen zijn noodzakelijk.

Japan Rail Pass

Als je van plan bent om slechts één lange-afstands treinreis te maken (bijv. Tokyo maken naar Kyoto) is een Japan Rail Pass niet nodig. In alle andere gevallen is het wel handig. Koop je Japan Rail Pass wel voordat je aankomt, omdat de volledige Japan Rail Pass alleen buiten Japan kunnen worden gekocht. Voor goede flexibiliteit is de uitgebreide Japan Rail Pass de beste keuze, terwijl de regionale Japan Rail Passes een goede deal zijn als je route al vast staat.

Prijzen

Met de traditionele Japan Rail Pass kun je reizen op alle JR routes in vrijwel heel Japan, inclusief bussen en veerboten. Je hebt verschillende passen.

Een die geldig is voor zeven dagen (¥28.300/€235), een voor veertien dagen (¥45.100/€373) of 21 dagen (¥57.700/€478). De belangrijkste dienst waarvoor de pas niet geldig is, is de Nozomi Shinkansen. Zoals met alle JR tickets, betalen kinderen in de leeftijd tussen 6 t/m 11 de helft van prijs, terwijl iedereen onder de 6 jaar gratis reist.

De Shinkansen trein

Bus Japan

De bus is, zeker onder reizigers, een populaire en goede manier van transport. De bus één van de goedkoopste manier om je te vervoeren in Japan. Het is goedkoper dan de trein, maar ze doen over het traject ook wel wat langer. Vooral tussen Tokio en Kyoto, Osaka en Kobe zijn de prijzen laag. Hou er wel rekening mee dat de beenruimte soms wat krap is.

Uiteraard heb je de lange afstand bussen, of chōkyori Basu. Er zijn ook nachtbussen (Yakō Basu); populair onder de backpackers. Deze bussen zijn een goedkoop alternatief voor de treinen. Zeker voor trajecten waar treinen niet komen is de nachtbus een goed alternatief. De meeste bussen vertrekken naast of in de buurt van het centraal station. Voor reizen van meer dan twee uur, is er ten minste één rustpauze.

TIP – Willer Express is één van de grootste lange-afstand busbedrijven en biedt een groot aantal goede deals. Check de prijzen op hun website of hieronder.

Prijzen

Een zeven uur durende nachtbus van Tokyo naar Kyoto kost ‘slechts’ ¥3.500 (€28). Hetzelfde ritje met de Shinkansen, die er 2,5 uur over doet, kost je ¥12.710 (€103). Er zijn honderden kleine bus bedrijven die actief zijn op verschillende routes. Alle details, tijdschema’s en kosten kun je vinden op het station of de plaatselijke VVV-kantoren.

Bussen komen het beste tot hun recht in de meer landelijke delen van Japan, waar er weinig of geen treinen rijden. Vooraf tickets kopen is niet nodig, je kunt betalen in de bus.

Hoogseizoen

Er zitten een aantal pieken in het seizoen. Naast het hoogseizoen (april, mei en augustus) moet je rekening houden met drukte rond New Year, the Golden Week (eind april/begin mei) en Obon (begin augustus). Tijdens deze dagen lijkt het alsof heel Japan er op uit trekt. Treinen, vliegtuigen, ferries en bussen zitten snel vol en het is extreem druk op de wegen.

Reserveer ruim van tevoren en verwacht hogere tarieven voor vluchten, omdat alle kortingen tijdens drukke periodes worden opgeschort.

Binnenlandse vluchten Japan

Japan bestaat uit ruim 6.800 eilanden die niet allemaal bewoond zijn. Maar om de grootse en bekendste eilanden (inclusief een aantal tropische) kan je ook het vliegtuig pakken. Ook in het uitgestrekte Hokkaido, waar geen treinverbindingen zijn, is vliegen een uitkomst.

Voor reizigers die minder tijd hebben maar een iets groter budget zijn binnen binnenlandse vluchten een prima optie. Zo’n vlucht hoeft helemaal niet duur te zijn, zeker niet als je weet dat een treinkaartje voor de Bullet Train zo maar meer dan €100 kan kosten. Voor dat geld kun je ook vliegen. De bekendste luchtvaartmaatschappijen zijn All Nippon Airways en Japan Airlines.

TIP – de goedkoopste binnen binnenlandse Japan vind je bij Skyscanner.nl. Je kan ook kijken bij lokale luchtvaartmaatschappijen als Japan Airlines.

Boot/ferry Japan

Met 6.825 eilanden is de boot onmisbaar. Het is een van de meest aangename manieren van reizen in Japan. Met de ferry zie je hele andere dingen van het landschap dan dat je met de trein of bus zou zien. Zeker de routes (‘s nachts) tussen Honshu en Hokkaido in het noorden en Kyushu en Shikoku in het zuiden, zijn heel bijzonder. Het is niet de snelste manier van reizen, maar wel een van de leukste. Heb je die tijd niet? Probeer dan een korte route.

De nachtelijke veerboten hebben de goedkoopste tarieven. Een plekje in een slaapruimte op de vloer van een grote kamer met maximaal honderd andere passagiers, kan een koopje in vergelijking met tarieven voor trein en vliegtuig. De nachtboot van Oarai, twee uur ten noorden van Tokyo, naar Tomakomai kost je zo’n ¥8.500.
Zelfs als je een extra bed of een eigen ligplaats boekt is het goedkoper dan de trein en je krijgt een zeer comfortabele cruise voor terug. Meer info vind je hier.

Auto huren

Een auto huren en zelf rijden in de buurt van de grote steden is misschien wat te veel van het goede voor onervaren rijders, maar een auto huren is vaak de beste manier om off-the-beaten track te gaan. De Japanse wegen zijn van een zeer hoge standaard, met een overgrote meerderheid van de borden op de belangrijkste routes in het Engels.

Hoewel je moet tol betalen om te rijden op de snelwegen (reken op zo’n ¥30 per kilometer), zijn er genoeg perfect wegen gratis. Gewone benzine kost je ongeveer ¥105 per liter. Voor een groep mensen is het huren van een auto veel voordeliger dan de bus of trein. Het is ook mogelijk om auto’s te huren voor minder dan een dag, ook voor korte trips.

Een auto huren

Er zijn autoverhuurbedrijven op alle grote luchthavens en treinstations. De belangrijkste Japanse bedrijven zijn onder andere Mazda Rent-a-car, Nippon Rent-a-car, Nissan Rent-a-car en Toyota Rent-a-car. Internationale verhuurbedrijven zoals Hertz en National hebben ok vestigingen door heel Japan.

TIP – om een auto te huren moet je een Nederlands of Belgisch rijbewijs hebben en een International Driving Permit (IDP). Deze moet je altijd bij je hebben. Een IPD kun je aanvragen bij de ANWB (€€18,95).

Prijzen

Prijzen verschillen weinig tussen de bedrijven en meestal heb je ongelimiteerde kilometers. Prijzen beginnen vanaf zo’n ¥6.500 (€53) voor de eerste 24 uur voor de kleinste type auto (vier personen), plus ¥1.000 (€8) verzekering. Tijdens de piek seizoenen van Golden Week en Nieuwjaar is het heel gewoon dat de de tarieven voor alle auto’s omhoog gaan.

Taxi Japan

De taxi wordt eigenlijk alleen gebruikt in de stad en dan met name om naar bijv. het vliegveld of treinstation te komen. Het is een prijzig vervoersmiddel als het vergelijkt met de bus of metro. Voordeel van de taxi is wel dat ze altijd en overal rijden en dat je er geen moeite voor hoeft te doen om er een te vinden. Enige nadeel is dan weer dat niet alle taxichauffeurs Engels spreekt. Laat daarom je bestemming in het Japans opschrijven door de mensen in je hotel of hostel.

Metro Japan

De metro is al net zo efficiënt als de treinen. De metro is het beste vervoersmiddel in de steden. Het is niet duur en je komt overal aangezien het metro netwerk heel erg uitgebreid is. Met behulp van een kaart van de metrolijnen en stations kom je een heel eind. Probeer er wel een te vinden die in het Westers is en niet in het Japans. Je kan net als de trein een kaartje kopen waarmee je alle lijnen op kan. De metro in Japan is een heel erg efficiënt en daarnaast ook opvallend schoon. Mensen wachten netjes in rijen totdat passagiers instappen dus dringen is er niet bij. Wel kan het in de spitsuren heel erg druk zijn. Probeer die tijden dus te vermijden.

Wat wij vinden:
  • Azië Expert

Samenvatting

Japan is een enorm land en dus is het goed om je voor te bereiden op de verschillende mogelijkheden qua vervoer Japan. Japanner zijn gedisciplineerd, dat zie je overal terug in het dagelijkse leven en dus ook in het vervoer Japan.

4.5

Vragen, opmerkingen en antwoorden

1
  1. Tessa

    Hallo, wij gaan met 4 personen naar Osaka, Kioto en Nara, is het dan nodig om een JR pass aan te schaffen?

    Tessa

    Beantwoorden

Door de vele vragen kunnen we helaas niet meer zo snel reageren als dat we graag zouden willen. We doen ons uiterste best.

Je email adres zal niet zichtbaar zijn voor andere bezoekers.