Het vervoer Thailand is goedkoop en efficiënt, en bijna altijd snel. Of je nu een groot of klein budget hebt, iedereen kan in Thailand rondreizen. Of dat nu met binnenlandse vluchten is of in bussen met harde stoelen en geen airconditioning. Het vervoer Thailand is beter en gemakkelijker dan elders in Zuidoost-Azië. De bussen zijn snel, goedkoop en frequent, en kunnen heel luxe zijn; treinen zijn trager, maar veiliger en bieden meer kans om te slapen tijdens het reizen in de nacht. TukTuk’s brengen je overal voor een paar baht en minivans zijn een geweldige uitvinding.

Vervoer Thailand

De manier waarop je reist kan van grote invloed zijn op je reis. Zo zijn binnenlandse vluchten een prima optie als je minder tijd hebt, je ziet echter minder van het land. Reizen met de brommer is naar onze mening de mooiste manier van reizen maar vergt ook veel tijd. Zorg er voor dat je je vervoer goed uitzoekt in combinatie met de tijd en je budget. Hieronder vertellen we je over:

Brommer Thailand

Absoluut één van de meest bijzondere manieren om door Thailand te ontdekken is de brommer. Een brommer huren in Thailand is heel erg makkelijk; elk hostel of hotel verhuurt ze wel. Zo niet is er in de stad of dorp zelf altijd wel een plek voor het huren van een brommer.

Hou er wel rekening mee dat het rijden op een brommer in Thailand een heel andere ervaring is dan in Nederland. Het verkeer hier is behoorlijk chaotisch en enige ervaring met brommers is wel handig.

TIP – brommers van ongeveer 100cc, hetzij volledig automatisch of schakelen, zijn het beste voor beginnende bestuurders, maar ze zijn niet echt geschikt voor lange ritten.

Als je wat meer het platteland en de bergen in gaat kun je beter een brommer van 125cc huren. Dit zijn vaak schakelbrommers en hebben iets meer vermogen. De 150-250cc brommers zijn wat minder makkelijk te huren maar wel makkelijker te rijden. En ook nog eens goedkoper qua brandstof.

Prijzen

Prijzen verschillen per regio, maar hou rekening met zo’n 150-200 baht per dag voor een lichte brommer. Verhuurders vragen vaak om je paspoort of credit-card gegevens als borg achter te laten. Dit raden we niet aan want dat ben je niet verplicht. Een verzekering is niet vaak beschikbaar, dus het is een goed idee om ervoor te zorgen dat je reisverzekering je dekt voor mogelijke ongelukken.

De brommer is vooral op de eilandjes en in het noorden van Thailand een leuke optie. Het verkennen van de omgeving in het noorden van Thailand met de brommer is bijzonder omdat je andere regio’s ziet dan met taxi’s of georganiseerde tours. Vaak kom je locals tegen die vaak de mooiste plekjes kennen. Eilanden in Thailand zijn meestal niet zo groot waardoor je met de brommer snel en makkelijk grote delen van het eiland kan verkennen.

Bus Thailand

Bussen zijn over het algemeen de meest handige optie qua vervoer Thailand. Het busnetwerk in Thailand is goed en rijdt naar elke hoek van het land. Ze zijn vaak snel, goedkoop en comfortabel. En dat laatste is niet onbelangrijk aangezien busreizen vaak minimaal 6 uur of langer duren. De bussen zijn te vedelen in vier categorieën. In oplopende volgorde van comfort, snelheid en kosten.

  • De gewone bussen (rot thammadaa) zonder airconditioning, meestal oranje
  • Tweede klas bussen (rot air of rotten thua bussen), met airconditioning, meestal blauw
  • Eerste klas bussen (rot air of rotten thua bussen), met airconditioning, meestal blauw
  • VIP bussen (rot air of rotten thua bussen), met airconditioning, meestal blauw

Gewone bussen en tweede klas

De gewone bussen, of lokale bussen, en de meeste bussen met airco vallen onder de Baw Khaw Saw (BKS), de busmaatschappij van de overheid. Deze bussen rijden op de meeste routes, waaronder bijna alle routes vanuit Bangkok. Deze bussen worden stilaan vervangen voor de iets luxere tweede klas bussen. Deze herken je aan de ‘2’ op de zijkant van de bus. In onbekende regio’s, op de korte routes, rijden deze lokale bussen nog wel.

Grote voordeel van deze bussen, lokaal en tweede klas, is dat ze extreem goedkoop zijn. Je zit voor een paar baht uren in deze bus. Comfortabel zijn ze niet, airco hebben ze meestal ook niet, en ze gaan pas rijden als ze propvol zitten. Ze stoppen regelmatig om mensen op te pikken waardoor je reis wel aanzienlijk vertraagt wordt.

TIP – deze bussen zijn niet zo comfortabel en snel als de VIP bussen maar het is een leuke, en hele goedkope ervaring om eens in deze bussen te zitten!

Stop de bus

Deze bussen boek je niet zomaar bij je hostel of een touroperator. Het is het beste om een local te vragen waar de bus stopt Als dat niet lukt, zoek dan aangewezen bushaltes, vaak gekenmerkt kleine open, houten, constructies met zitbanken. Deze staan vaak langs de belangrijkste lange-afstand bus routes door de stad of aan de rand van elke stad.

Eerste klas en VIP bussen

De eerste klas en VIP bussen zijn vaak duurder en hebben minder stops. De eerste klas bussen zijn te herkennen aan de “1” op de zijkant van en VIP staat meestal in het Engels op de zijkant van de bus geschreven. De eerste klas bussen en VIP bussen worden vaak gebruikt voor de lange afstanden. Sommige noemen ze dan ook long-distance busses.

Ze zijn vaak best prijzig maar daar krijg je ook wat voor. Denk aan airco, dekens, snacks en non-stop dvd kijken. De eerste klas bussen hebben minder plekken dan de tweede klasse en meer beenruimte. De VIP-bussen hebben weer minder plekken dan de tweede klas bussen en dus nog meer ruimte (en dus ook duurder). Andere, nog luxere bussen, worden ook ingezet en vaak worden deze aangeduid als Super VIP of Gold Class.

Hoe boek je de bus?

Lange afstand bussen vertrekken vaak rond dezelfde tijd (‘s ochtends vroeg of’ s avonds laat), waardoor er vaak een gat van vijf uur of meer zit tussen de ritten. De beste bron van informatie, met uitzondering van de busstations zelf, zijn je accommodatie of touroperator in de stad.

TIP – je kunt je bustickets (of vertrektijden) ook online kopen en checken bij BusOnlineTicket. Een super handige website!

Prijzen

Tickets voor alle bussen koop je bij de terminal (bushalte). Tickets voor lokale bussen en tweede klas bussen koop je aan board.

Eerste klas en VIP bussen verkopen hun tickets vaak op het station en ook vooraf. Je kunt ook kaartjes kopen bij accommodatie of touroperators in de stad.

Prijzen zijn afhankelijk van de route maar Bangkok naar Chiang Mai kost je zo’n 600–800 baht in VIP, 500 baht in eerste-klas en 400 baht in tweede klas.

Minivan

Minivan worden vaak inzet op de kortere routes. Voordeel is dat ze veel sneller zijn en vaak vanuit de stad vertrekken waar grotere bussen vaak buiten de stad vertrekken. Minivans zijn vaak wel iets duurder. Deze kleine busjes zijn niet van de overheid. Als je een tour of transport boekt bij je accommodatie of touroperator kun je kiezen voor de minivan. Grote voordeel is dat je negen van de tien keer wordt opgehaald bij je accommodatie. Dat scheelt een hoop zoeken en sleuren met koffers en backpacks.

Er word nog wel eens geroepen dat minivans comfortabeler zijn dan bussen. Hier zijn we het niet helemaal mee eens. Een minivan heet niet voor niets zo en de ruimte is vaak beperkt. Daarnaast wordt de minivan helemaal volgepropt en rijdt de bestuurder vaak stevig door. Voor lange afstanden kun je daarom beter VIP bussen boeken.

Trein Thailand

Een reis met de trein is meestal goedkoper dan met de bus maar duurt ook langer. In Thailand heb je drie klassen in de treinen, 1e, 2e en 3e klasse. Bij de meeste treinen zijn alleen de 2e en 3e klasse mogelijk. In de 3e klasse heb je vaak niet meer dan een houten bankje om te zitten. Zeker voor de langere treinreizen is dit niet aan te raden. Dat de treinreizen hier langer duren komt doordat de treinen hier niet bijzonder hard rijden. De snelheid ligt meestal tussen de 60 en de 80 km/h. Een treinreis van Bangkok naar Phuket is al snel 800 kilometer en dus een lange rit.

Het treinvervoer in Thailand wordt verzorgt door de SRT, de State Railways of Thailand. De spoorwegen in Thailand zijn te verdelen in 4 hoofdlijnen. Alles bij elkaar ligt er bijna 4.000 kilometer spoor in Thailand. Al deze hoofdlijnen vertrekken van het belangrijkste station van Thailand. Het Hua Lamphong Station in Bangkok. Vanaf hier loopt er één naar het noorden ook wel de ‘Northern Line’. Deze lijn gaat naar Chiang Mai. De ‘Eastern Line’ brengt je naar het Oosten, naar Aranya Prathet. ‘Northeastern Line’ gaat niet geheel onlogisch richting het Noordoosten, naar Nong Khai en de laatste grote spoorlijn, de ‘Southern Line’ brengt je naar het zuiden naar Sungai Golok.

Kaartje kopen

Tickets koop je bij het treinstation in de stad. Sommige accommodaties kunnen je hierbij helpen hoewel ze vaak wel commissie rekenen. Op bijna elk treinstation is er wel iemand die Engels spreekt en je graag wil helpen.

TIP – je kunt je treintickets (of vertrektijden) ook online kopen en checken bij BusOnlineTicket. Een super handige website!

Prijzen

Tarieven zijn afhankelijk van de klasse, airconditioning en van de snelheid van de trein. Treinen met houten stoelen zijn veel goedkoper dan bussen (Bangkok – Chiang Mai / 120 tot 220B). Voor langere ritten doe je er verstandig aan om te kiezen voor verstelbare stoelen in tweede klasse. Dan kost Bangkok-Chiang Mai 280 tot 400B.

Je hebt ook tweede klasse Sleeper Trains (Bangkok-Chiang Mai / 490 tot 630B + arico). Die zijn duur, maar wel een stuk comfortabeler. Eerste klasse treinen zijn het duurst (Bangkok-Surat Thani / 1.050 tot 1.250B). Je hebt wel meer luxe met twee-persoons slaapcabines met airco, compleet met wastafel.

vervoer Thailand

De trein is een leuke optie voor vervoer Thailand

Tuk Tuk

Als je in Thailand bent ontkom je niet aan de TukTuk. De TukTuk’s in Thailand zijn wereldberoemd en rijden in alle groten steden en rondom de belangrijkste highlights. Een TukTuk is een brommer met een bak aan de achterkant waar de passagiers in kunnen. De TukTuk is een goedkopere maner van vervoer en vooral sneller omdat de TukTuk’s overal door heen kunnen (en bijzonder hard rijden). Zeker in de grotere steden is de TukTuk een betere optie dan de taxi. Onthoud dat je bij de TukTuk drivers kan onderhandelen over de prijs, als je dat niet doet betaal je zeker de hoofdprijs.

TIP – prijzen liggen, ongeacht het aantal personen, rond de 60 baht voor een gemiddelde rit in de stad. In Bangkok betaal je zo’n 100 baht.

Let er daarnaast op extra lage prijzen van TukTuk drivers, zeker in Bangkok. Als ze gemakkelijk instemmen met een (veel) lagere prijs is de kans groot dat ze je meenemen naar winkeltjes waar de TukTuk drivers een commissie krijgen als jij iets in de winkel koopt (meestal kleermakers). Zeg daarom tegen de TukTuk drivers in Bangkok altijd: ‘no shops’.

vervoer thailand

Een TukTuk is een van de leukste mogelijkheden van vervoer Thaialnd

Binnenlandse vluchten Thailand

Vliegen wordt een steeds populairder qua vervoer Thailand. Omdat Thailand flink wat groter is dan Nederland is het niet altijd mogelijk om in een bepaalde tijd door het land te reizen met bus, trein, auto of brommer. Om sneller door het land te reizen kiezen steeds meer mensen voor binnenlandse vluchten Thailand. Een zeer effectieve en goedkope optie aangezien je soms al voor €40 al van Noord naar Zuid Thailand kan vliegen of andersom.

Het nadeel van binnenlandse vluchten is wel dat je minder van Thailand zelf ziet., Thai Airways en Bangkok Airlines hebben goede verbindingen binnen Thailand. Air Asia, Nok Air en Orient Thai (voorheen One-Two-Go) zijn de belangrijkste budget airlines.

TIP – wij boeken al onze binnenlandse vluchten in hee Azië met Skyscanner

Auto Thailand

Als je een auto huurt ga dan naar een goede autodealer zoals Avis, Budget of National en pas op voor scamms. Zorg ook dat je verzekerd bent als je auto gaat rijden in Thailand! Er zijn internationale auto-verhuur bedrijven op veel luchthavens, waaronder Bangkok Suvarnabhumi.

Het rijden in Thailand is wel wat anders dan in Nederland. Zo rijden ze hier links en rijdeze ze hier ook stevig door zonder al te veel waarde te hechten aan de verkeersregels.

TIP – er gelden in Thailand andere verkeersregels dan in Nederland. Wil je alle verkeersregels weten? Check dan de site van de ANWB.

Prijzen

De prijs voor het huren van een kleine auto start bij ongeveer 900 baht per dag als je online boekt. In sommige delen van het land, zoals Chiang Mai kun je een auto of minibus met chauffeur voor een dag  huren met airconditioning huren voor rond 1.000 baht.

Jeeps of four-wheel drives zijn populair bij farangs (buitenlanders), vooral bij badplaatsen en eilanden zoals Pattaya, Phuket en Koh Samui, maar ze zijn gevaarlijk. Een groot aantal toeristen slaagt erin om hun jeeps op steile hellingen en scherpe bochten te laten kantelen. Jeeps kosten meestal rond de 1.000-1.200 baht per dag.

Ferries en longtailboten

Ferries, of veerboten, verbinden alle grote eilanden met het vasteland. Een kaartje koop je vaak gewoon aan boord. Veiligheidsnormen zijn over het algemeen minimaal maar voldoende hoewel het voorkomt dat je reist op boten die duidelijk overbelast of in slechte staat zijn. In toeristische gebieden zorgt de concurrentie er voor dat de prijzen behoorlijk laag worden gehouden.

TIP – ferries zij best goedkoop. Zo kost de route Chumphon – Koh Tao tussen 200 baht (6 uur) en 600 baht (1 uur 45 min).

Aan de oostkust en de Andaman kust varen de ferries vaak minder frequent tijdens het regenseizoen (mei-oktober). Veerboten die Koh Samui en de omliggende eilanden met elkaar verbinden varen het hele jaar door.

Longtail boten

Waar water is, is er een longtail boot die klaar staat om je naar elke mogelijk plek te brengen. Het is de TukTuk van het water en typisch Thais. De gestroomlijnde boten aangedreven door oorverdovende dieselmotoren – soms custom-built, met een propeller gemonteerd op een lange stok die wordt varen vooral bij de eilanden. Longtails kunnen tussen de acht en twintig passagiers meenemen. Het is een leuke manier om kustplaatsen te ontdekken.

backpacken thailand

De bekende longtail boten varen veel in Krabi

Wat wij vinden:
  • Azië Expert
4.8